Ofte stilte spørsmål

Her kan du finne svar på de mest vanlig spørsmålene hos kundeservice

Spørsmål om
automat

Automaten virker ikke, hva gjør jeg?

Ringer sentralbordet 22 16 70 80 og taster 2 for teknisk avdeling.
Alle våre avgiftsbelagte områder med automat har også EasyPark, benytt dette.
Du kan ikke stå gratis på området selv om automaten er ute av drift.

Kortet mitt virker ikke, hva gjør jeg?

Alternativ betaling med mynt eller EasyPark.

Jeg får ikke betalt med mynt, hva gjør jeg?

Chip eller magnetstripe på automaten. Alternativ betaling med mynt eller EasyPark.

Jeg har El-bil, kan jeg stå gratis?

Nei, el-bil må også betale. Følg skiltene på området.

Jeg har HC bevis, kan jeg stå gratis?

På våre avgiftsbelagte parkeringsplasser er hovedregelen at dette også gjelder kjøretøy med HC bevis. Følg skiltene på området.

Annet

Svar

Spørsmål om
betaling med app

Hvor kan jeg laste ned EasyPark?

EasyPark appen laster du ned HER

Hvor finner jeg sonenummer?

Easypark appen kommer automatisk opp med forslag til sonenummer, sjekk at dette stemmer.
Hvis du må taste dette inn manuelt finner du sonenummer på automaten eller på skilt på området

Har dere en egen app for å leie plass?

Aker P-Drift har egen App hvor du enkelt kan leie plass.
Link til Android HER
Link til iphone HER

Annet

Svar

Annet

Svar

Spørsmål om
Kontrollsanksjon
(gul lapp)

Hvor kan jeg lese mer om tidligere avgjørelser i tilsvarende klagesaker?

Parkeringsklagenemda har samlet prinsippavgjørelser gjort i tidligere saker på en egen side. Her finner man mye nyttig informasjon!
Det er enkelt og orientere seg på siden da sakene er ordnet etter tema.
Link til siden med prinsippavgjørelser finner du HER

Hvorfor er jeg ilagt en kontrollsanksjon?

Øverst på den gule lappen kan du lese hvorfor du er ilagt kontrollsanksjonen

Hvordan klager jeg på kontrollstasjonen?

Mener du kontrollsanksjonen er feil ilagt kan du klage HER

Jeg ønsker og snakke med en saksbehandler om min sak, hvem ringer jeg?

Alle opplysninger finner du på den gule slippen.
Saksbehandlingen foretas av Arvato, de kan treffes på tlf 22 87 89 91

Kontortid mandag – fredag kl 10 – 14

Hvor lang klagefrist er det?

En kontrollsanksjon/fjerning må først klages inn til virksomheten som har ilagt kontrollsanksjonen/foretatt fjerningen. Fristen for dette er tre uker etter ileggelsen eller fjerningen.
Klagefristen til nemnda er ett år etter den dato det ble klaget til virksomheten.

Den ilagte sanksjonen må likevel betales dersom det ikke klages til nemnda innen tre uker etter at klager har klagemulighet. Se undertittel «Må jeg betale kontrollsanksjonen selv om jeg klager?» for mer informasjon om dette.

Må jeg betale kontrollsanksjonen når jeg sender inn klage?

Nei, du trenger ikke betale kontrollsanksjonen før klagen er behandlet. Klagefristen er tre uker.

Annen info.
Linker

Er Aker-P Drift medlem av NorPark?

Ja, Aker P-Drift er medlem i NorPark. Link finner de HER

Hva er parkeringsforskriften, og hvor finner jeg denne?

Forskrift om vilkårsparkering for allmennheten og håndheving av private parkeringsreguleringer (parkeringsforskriften)

Link til Lovdata og parkeringsforskriften finner du HER

Hva er parkeringsklagenemda og hvor finner jeg informasjon om dette?

Parkeringsklagenemnda er et uavhengig tvisteløsningsorgan, som søker å løse tvister som gjelder kontrollsanksjoner eller fjerning av kjøretøy.

Nemnda består ved behandling av en sak av en nøytral leder, en som representerer næringssiden og en fra Forbrukerrådet som representerer forbrukersiden.

Du kan klage til Parkeringsklagenemnda etter at klage til parkeringsvirksomheten ikke har ført frem, se her Parkeringsforskriften § 45.

Link til Parkeringsklagenemda finner du HER

Hvor finner jeg skiltforskriften?

Skiltforskriften finner du på lovdata HER

Hva er parkeringsregisteret, og hvor finner jeg dette?

Parkeringsregisteret er driftet av Statens Vegvesen. I parkeringsregisteret kan du få informasjon om parkeringsområder og de som tilbyr vilkårsparkering. Link til Parkeringsregisteret HER

Fant du ikke det du lette etter? Kontakt oss.

Skriv til oss på post@pdrift.no
eller ring oss på telefon
22 16 70 80