Ofte stilte spørsmål
Her kan du finne svar på de mest vanlig spørsmålene hos kundeservice
Spørsmål om
automat

Automaten virker ikke, hva gjør jeg?
Ringer sentralbordet 22 16 70 80 og taster 2 for teknisk avdeling.
Du kan ikke stå gratis på området selv om automaten er ute av drift.
Alle våre avgiftsbelagte områder med automat har også EasyPark, benytt dette.
Vi har også en egen app ved navn Aker P-drift som kan benyttes.
Kortet mitt virker ikke, hva gjør jeg?
Alternativ betaling med mynt eller EasyPark.
Jeg får ikke betalt med mynt, hva gjør jeg?
Chip eller magnetstripe på automaten. Alternativ betaling med mynt eller EasyPark.
Meld fra til oss i kontorets åpningstid på telefon 22 15 70 80 (tast 2) slik at vi kan rette feilen.
Jeg har El-bil, kan jeg stå gratis?
Nei, el-bil må også betale. Følg skiltene på området.
Jeg har HC bevis, kan jeg stå gratis?
På våre avgiftsbelagte parkeringsplasser er hovedregelen at dette også gjelder kjøretøy med HC bevis. Følg skiltene på området.
Spørsmål om
betaling med app

Hvor kan jeg laste ned EasyPark?
EasyPark appen laster du ned HER
Hvor finner jeg sonenummer?
Easypark appen kommer automatisk opp med forslag til sonenummer, sjekk at dette stemmer.
Hvis du må taste dette inn manuelt finner du sonenummer på automaten eller på skilt på området
Har dere en egen app for å leie plass?
Jeg skal leie plass, men det er et problem med bestilling/betaling i app
Ring vårt sentralbord 22 16 70 80 i kontorets åpningstid eller send en mail til post@pdrift.no
Jeg skal parkere på korttidsparkering, men det er et problem med betaling i app
Ring sentralbordet (22 16 70 80) i kontorets åpningstid.
Utenfor åpningstiden må du betale på alternativ måte, for eksempel med kort eller mynt på autmat, med EasyPark-app eller vår app Aker P-drift.
Spørsmål om
Kontrollsanksjon
(gul lapp)

Hvordan klager jeg på kontrollstasjonen?
Mener du kontrollsanksjonen er feil ilagt kan du klage HER
Hvorfor er jeg ilagt en kontrollsanksjon?
Øverst på den gule lappen kan du lese hvorfor du er ilagt kontrollsanksjonen
Hvor kan jeg lese mer om tidligere avgjørelser i tilsvarende klagesaker?
Parkeringsklagenemda har samlet prinsippavgjørelser gjort i tidligere saker på en egen side. Her finner man mye nyttig informasjon!
Det er enkelt og orientere seg på siden da sakene er ordnet etter tema.
Link til siden med prinsippavgjørelser finner du HER
Jeg ønsker og snakke med en saksbehandler om min sak, hvem ringer jeg?
Alle opplysninger finner du på den gule slippen.
Saksbehandlingen foretas av Arvato, de kan treffes på tlf 22 87 89 91
Kontortid mandag – fredag kl 10 – 14
Hvor lang klagefrist er det?
En kontrollsanksjon/fjerning må først klages inn til virksomheten som har ilagt kontrollsanksjonen/foretatt fjerningen. Fristen for dette er tre uker etter ileggelsen eller fjerningen.
Klagefristen til nemnda er ett år etter den dato det ble klaget til virksomheten.
Den ilagte sanksjonen må likevel betales dersom det ikke klages til nemnda innen tre uker etter at klager har klagemulighet. Se undertittel «Må jeg betale kontrollsanksjonen selv om jeg klager?» for mer informasjon om dette.
Må jeg betale kontrollsanksjonen når jeg sender inn klage?
Nei, du trenger ikke betale kontrollsanksjonen før klagen er behandlet. Klagefristen er tre uker.
Andre spørsmål

Er Aker-P Drift medlem av NorPark?
Ja, Aker P-Drift er medlem i NorPark. Link finner de HER
Hva er parkeringsforskriften, og hvor finner jeg denne?
Forskrift om vilkårsparkering for allmennheten og håndheving av private parkeringsreguleringer (parkeringsforskriften)
Link til Lovdata og parkeringsforskriften finner du HER
Hva er parkeringsklagenemda og hvor finner jeg informasjon om dette?
Parkeringsklagenemnda er et uavhengig tvisteløsningsorgan, som søker å løse tvister som gjelder kontrollsanksjoner eller fjerning av kjøretøy.
Nemnda består ved behandling av en sak av en nøytral leder, en som representerer næringssiden og en fra Forbrukerrådet som representerer forbrukersiden.
Du kan klage til Parkeringsklagenemnda etter at klage til parkeringsvirksomheten ikke har ført frem, se her Parkeringsforskriften § 45.
Link til Parkeringsklagenemda finner du HER
Hvor finner jeg skiltforskriften?
Skiltforskriften finner du på lovdata HER
Hva er parkeringsregisteret, og hvor finner jeg dette?
Parkeringsregisteret er driftet av Statens Vegvesen. I parkeringsregisteret kan du få informasjon om parkeringsområder og de som tilbyr vilkårsparkering. Link til Parkeringsregisteret HER
Fant du ikke det du lette etter? Kontakt oss.
Skriv til oss på post@pdrift.no
eller ring oss på telefon
22 16 70 80